“ WAGYU ”
Lembu Minum Arak
https://www.jacknjillscute.blogspot.com/ |
www.jacknjillscute.com
Tahukah
anda bahawa seekor lembu boleh memberikan kekayaan kepada penternaknya. Di
Negara Jepun dan Australia lembu amat mahal harganya dan ianya memberikan
pulangan yang lumayan kepada penternak lembu di kedua-dua negera ini.
Mengapakah
harga lembu begitu mahal?
Malah dikaitkan
dengan kualiti penjagaan, makanan dan penjagaannya turut memerlukan kos yang
tinggi. Lembu ini sebenarnya memberikan kualiti daging yang tinggi harganya.
Disebabkan demikian rupa, terdapat
kontroversi berkenaan tujuan penambahbaikan sistem penghadaman lembu Wagyu dan
bagi jaminan lembu itu kenyang terutamanya di kedua-dua negara tersebut yang
mempunyai musim sejuk. Sebenarnya makanan yang diberikan oleh lembu ini
sebenarnya telahpun dicampurkan dengan sake (minuman keras yang diperbuat
daripada beras yang sudah diperam). Jika di Negara kita, lebih dikenali dengan “proses
penapaian”.
https://www.jacknjillscute.blogspot.com/ |
www.jacknjillscute.com
Bagi penternak di Australia Barat, di
sekitar Sungai Margaret penternak ini melakukan perkara yang sama seperti
penternak di Negara Jepun. Mereka menambahkan wain merah ke dalam makanan lembu
mereka.
https://www.jacknjillscute.blogspot.com/ |
www.jacknjillscute.com
NAJIS DALAM
MAKANAN
Apa yang berlaku terhadap lembu WAGYU di
Jepun dan Australia bukanlah satu-satunya contoh penambahan bahan-bahan kotor
dan juga najis dalam makanan ternakan dalam industri ternakan pada amnya. Dalam
industry ternakan kambing juga, salah satu makanan yang diberikan kepada haiwan
ialah perapan hampas tumbuhan yang dipanggil silaj. Di sesetengah tempat,
penternak kambing menggunakan hampas gandum dari kilang-kilang arak untuk
dijadikan silaj. Bagi negara kita, kebanyakan penternak untuk mendapatkan bahan
tanaman dengan kos yang rendah menggunakan hampas padi dan juga hampas tebu
bagi tujuan penghasilan silaj.
https://www.jacknjillscute.blogspot.com/ |
www.jacknjillscute.com
Dalam industri perikanan pula, ada
penternak ikan air tawar membaja kolam ikan mereka dengan menggunakan najis
ayam bagi tujuan menggalakkan pertumbuhan plankton yang menjadi makanan utama
anak-anak ikan. Malah kita pernah digemparkan dengan berita penternakan ikan
keli di dalam kolam kumbahan ladang ternakan khinzir yang bertujuan untuk
membersihkan air kumbahan tersebut. Hasilnya, ikan-ikan yang diternak hidup
dalam persekitaran yang kotor dan makanannya bercampur dengan najis tersebut.
Dedak makanan ternakan seperti dedak
ayam, ikan, itik, kuda, kambing juga mengandungi campuran bahan-bahan yang
diragui kesuciannya. Antaranya adalah seperti serbuk daging, tulang dan juga
darah yang bersumberkan bahan-bahan najis seperti darah, bangkai haiwan dan
binatang berstatus haram.
Di Negara German dan Belanda, kajian
telah membuktikan bahawa ayam ternakan diberikan makanan tambahan yang
dipanggil hydrolyzed protein. Bahan
yang diperbuat daripada unsur ternakan khinzir ini digunakan untuk
mempercepatkan kadar pertumbuhan ayam dalam masa yang amat singkat. Malangnya
kajian telah membuktikan bahan ini bukan sekadar mempercepatkan tumbesaran
ayam, malah telah mengubah keseimbangan sel dalam tubuh ayam tersebut. Sel-sel
asal tubuh ayam hanya berbaki 40% dan selebihnya telah didominasi oleh sel-sel
haiwan khinzir tersebut.
https://www.jacknjillscute.blogspot.com/ |
www.jacknjillscute.com
PENYELESAIAN
ILMUWAN KONTEMPORARI
Mungkin ramai yang mencadangkan kaedah hokum
haiwan jallalah digunakan sebagai
kaedah penyelesaian dalam isu ini. Namun, perubahan keadaan serta perkembangan
teknologi yang berlaku sebenarnya menuntut ijtihad baharu dalam kes-kes
terkini. Atau sekurang-kurangnya, semakan semula perlu dilakukan terhadap
kes-kes terdahulu berdasarkan kajian dan maklumat yang terkini.
Para ilmuan kontemporari tidak bersepakat
dalam mengeluarkan fatwa terhadap isu sebegini. Namun begitu, penyelidik
sebelum ini berpendapat bahawa perbezaan fatwa-fatwa mereka dalam isu ini
merupakan satu rahmat. Setiap pendapat memiliki kelebihan tersendiri untuk
dipraktikkan dalam keadaan yang berbeza.
# 1 HARAM UNTUK
DIMAKAN SEBELUM DIKUARANTINKAN
Sekiranya
makanan mengubah sifat asal haiwan. Hal ini berdasarkan qiyas terhadap jallalah, dengan memilih pandangan
mazhab Hanbali dan Zahiri. Fatwa ini merupakan fatwa Syeikh bin Baz dan Syeikh
Soleh bin Fauzan.
# 2 HARAM UNTUK
DIMAKAN JIKA BERCAMPUR DENGAN NAJIS BERKAIT DENGAN KHINZIR
Terdapat kajian
yang membuktikan perbezaan khinzir jika dibandingkan dengan haiwan lain.
Sel-sel khinzir dikatakan agak dominan, tidak berubah, malah dalam sesetengah
keadaan mendominasi sel-sel haiwan yang lain. Demikian pandangan Syeikh Dr.
Abdul Nasir Abu al-Basal; ulama Jordan.
Fatwa ini praktikal dalam kes ternakan
ayam yang diberikan hydrolysed
protein dan kes-kes yang seumpamanya.
# 3 HARUS
DIMAKAN
Menurut para
ilmuan yang memilih fatwa ini, campuran najis yang terdapat di dalam makanan
haiwan tidak memberi kesan kepada haiwan yang memakannya. Hal ini disebabkan
oleh jumlahnya yang sedikit. Selain itu, campuran makanan haiwan tersebut telah
melalui dua proses (transformasi – istihalah;
pemusnahan-istihlak).
Dalam proses transformasi, campuran
makanan telah berubah kepada bahan lain yang tidak lagi dikategorikan sebagai
najis. Dalam proses pemusnahan pula, sifat-sifat najis yang terdapat pada
campuran makanan haiwan telah lenyap. Kuantiti najis yang sedikit dalam
campuran makanan juga telah membolehkannya dikategorikan sebagai najis yang
dimaafkan.
Fatwa ini
telah menjadi pilihan kepada persidangan, antaranya Muktamar Fiqah
Perubatan, Kuwait, 1995 dan Himpunan Fiqah Sedunia, Dar al-Baidha’, 1997.
Antara ilmuwan yang memilih fatwa ini ialah Syeikh Prof. Dr. Yusuf al-Qaradawi,
Muhammad Abdullah al-Khatib dan Syeikh Jad al-Haqq Ali Jad al-Haq.
Fatwa ini sesuai dipraktikkan jika
kuantiti najis dalam campuran makanan adalah sedikit, tidak memudaratkan dan
tidak memberikan kesan perubahan terhadap haiwan itu sendiri.
# 4 HARAM
DIMAKAN
Melibatkan
kes-kes yang berkaitan penternakan ikan air tawa, terutamanya ikankeli dan
patin, yang dilaporkan melibatkan pemberian makanan bersumberkan najis serta
penternakan dalam tempat yang bernajis.
Menurut mereka yang mengeluarkan fatwa
ini, daging haiwan yang memakan makanan tersebut telah bercambah daripada
sumber yang haram. Dalam kes makanan yang melibatkan sumber ternakan khinzir,
khinzir merupakan najis berat. Tambahan lagi, tidak ada cara yang boleh
memisahkan najis tersebut daripada haiwan. Fatwa ini turut diwartakan
berasaskan kaedah Sad al-Zari’ah,
sebagai langkah berjaga-jaga daripada terjerumus terus ke lembah yang haram.
Ini merupakan keputusan Majlis Fatwa
Kebangsaan pada persidangan sesi 4-6 April Tahun 2006 dan Majlis Fatwa Negeri
Kelantan. Juga merupakan fatwa pilihan beberapa tokoh ilmuan tempatan seperti
Tan Sri Dato’ Seri (Dr) Hj. Harussani bin Hj. Zakaia; Mufti Perak dan Dato’
Setia Haji Mohd. Tamyes bin Abd. Wahid; Mufti Selangor.
Fatwa ini dianggap praktikal dalam
kes-kes yang mendatangkan mudarat dan kesan buruk kepada pengguna.
# 5 MAKRUH UNTUK
DIMAKAN
Sekiranya
campuran makanan mengubah sifat asal haiwan. Walau bagaimanapun, haiwan
tersebut harus dimakan selepas dikuarantin. Fatwa ini berasaskan qiyas terhadap
haiwan jallalah.
Pandangan ini dipersetujui beberapa
ilmuwan seperti Syeikh Prof. Muhammad Abu Zuhrah dan Mustafa al-Adawi. Fatwa
ini sesuai dipraktikkan jika haiwan yang memakan makanan tersebut memenuhi
syarat-syarat haiwan jallalah.
https://www.jacknjillscute.blogspot.com/ |
www.jacknjillscute.com
Sains dan teknologi berkaitan dengan perubahan sifat yang ditunjukkan haiwan juga boleh dirujuk di dalam artikel sebelum ini.
Sila berkunjung dan baca artikel ini. Hanya klik pada pautan di bawah >>>>
@ Jackie San
0 件のコメント:
コメントを投稿